👤Biografické shrnutí
Sarah Kane byla britská dramatička, známá svými kontroverzními a radikálními dramaty, které se zabývaly tématy násilí, sexu, smrti a lidské existence.
📝Život
Sarah Kane se narodila v Londýně a studovala drama na Bristolskej univerzitě. Její raná léta byla poznamenána depresí a sebepoškozováním, zkušenosti, které se výrazně promítly do její tvorby. Po absolvování univerzity se stala členkou Royal Court Theatre a začala psát své první hry. Její první hra, Blasted, šokovala kritiky i diváky svou naturalistickou a násilnou vizí, která zobrazovala rozklad morálky a společnosti v prostředí hotelového pokoje. Hra byla zakázána v několika divadlech, což Kane označila za cenzuru a potlačení svobody slova. Následovaly další kontroverzní hry, jako jsou Phaedra’s Love, Cleansed a Crave, které podobně zkoumaly témata sexuálního násilí, mučení a duševního rozkladu. Kane se ve svých hrách neštvala zobrazovat syrovou realitu lidské existence s veškerou její bolestí a násilím. Její díla se vyznačovala minimalistickým stylem scénografie a rychlým tempem, které prohlubovalo pocit úzkosti a beznaděje. Často experimentovala s jazykem, s výrazovými prostředky a strukturou svých her, snažila se tak vyjádřit nesmírnost lidského utrpení a zároveň vyprovokovat publikum k zamyšlení nad svými vlastními životy. Kromě psaní dramatiky se Kane věnovala také psaní básní a prózy. Svůj život zasvětila umění a snažila se v něm vyjádřit své hluboké emoční trápení. Její život byl plný osobních bojů, od deprese a sebepoškozování až po pokusy o sebevraždu. Nalezla útočiště v psaní, které jí pomohlo zpracovat její zkušenosti a vyjádřit svá pocity. Bohužel, její boj s duševním zdravím vyvrcholil tragickou sebevraždou. I přes svůj krátký život zanechala Sarah Kane silnou stopu v britské dramatické scéně, její hry jsou dodnes uváděny a zkoumány a její práce přináší inspirativní impuls pro další generace dramatiků.
✍️Charakteristika a styl tvorby
Kaneina tvorba se vyznačuje naturalistickým a zároveň symbolickým stylem. Její hry jsou často charakterizovány násilím, sexuální explicitností, temnými a depresivními tématy. Jazyk je minimalistický a přímý, ale zároveň poetický a metaforický. Kane nepoužívá mnoho okrasných slovních obratů, její jazyk odráží syrovost a bezútěšnost situací, které zobrazuje. Její hry nemají tradiční dějové linie, místo toho se spíše zaměřují na zkoumání emocí a mentálních stavů postav. Existuje u ní silný protiklad mezi krutou realitou a poetickým jazykem, čímž dosahuje zvláštního efektu. Scénické pokyny a divadelní inscenace hrají důležitou roli v jejím dramatickém vyjádření.
📖 Příklady děl
Spřízněni s dušemi, 4.48 Psychosis, Blasted
🕰️ Zařazení
In-yer-face theatre ⯀ generace „zhnusených mladých mužů“ ⯀ ⯀
👥Současníci
Mark Ravenhill (Shopping and Fucking), Martin Crimp (Attempts on Her Life), Anthony Neilson (The Wonderful World of Dissocia)