Petrolejové lampy – rozbor podle filmu

• Pavel Malina (Petr Čepek) – bratranec a zároveň bratr Štěpy, Janův bratr
  • Jan Malina (Karel Chromík) – Pavlův bratr
  • Josef Malina – otec Jana a Pavla
  • Anna Kiliánová (Marie Rosůlková) – matka Štěpy
  • Stavitel Kilián (Ota Sklenčka) – otec Štěpy

Děj:

Děj se odehrává v nějakém malém českém městě. Hlavní postavou příběhu je Štěpa, která stále čeká na nějakého nápadníka, po kterém hodně touží a s kterým by si přála mít děti. Její matka jí neustále vnucuje různé muže, kteří jsou movití, ale ti však Štěpu nechtějí kvůli jejímu chování.

Jako malá si vždy hrávala se svými bratranci, a to s Pavlem a Janem Malinovými. Pavel se později stal důstojníkem. Štěpce se vždy Pavel líbil a vždy se k němu chovala hezky, jenže Pavlovi se Štěpa nelíbila. Později se však Pavel nepohodne s bratrem, protože zadlužil statek a napadne ho, že si Štěpu za ženu vezme, jelikož jsou její rodiče bohatí a vždy ho chtěla za muže. Pavlovi se plán povede a Štěpa se provdá za Pavla, i když už není důstojníkem. Jenže Štěpa neví, že se Pavlův zdravotní a psychický stav bude jen a jen zhoršovat. Nejprve se bude Pavel chovat normálně, ale později na něm začnou jít vidět známky nemoci a jeho psychický stav se začne jen zhoršovat. Štěpa později zjistí, že Pavel trpí pohlavní chorobou syfilidou a bude na Pavla naštvaná a smutná, že nemůže mít děti, a že jí tuhle informaci před svatbou zatajil. Pavel se kvůli jeho psychickému stavu začne ke Štěpě, ale i k ostatním, chovat hůř a hůř, a to i přes to, že o Pavla pečuje. Ke konci příběhu ho nemoc dostane až do léčebny, kde nakonec zemře.

Psychologické aspekty:

Podle mě autor poukazuje na to, jak se Štěpka, Pavel a ostatní postavy vypořádávají s nelehkými životními situacemi, jak někdy jednají pod nějakým nátlakem a jaký vliv to má na jejich psychiku. Do toho všeho pak ještě zasahuje nějaký finanční aspekt, kvůli kterému si vlastně Pavel Štěpku vzal, i když se mu vůbec nelíbila. Na závěr pak ještě můžeme vidět, jak velký vliv má Pavlova nemoc na jeho, ale i na Štěpčinu psychiku, která je nakonec nucena dát Pavla do ústavu

Další podobné články na webu: