Obecná škola – rozbor díla (Zdeněk Svěrák)

👤Zdeněk Svěrák


Život ❤️

Je autorem mnoha úspěšných divadelních her ⯀ Jeho filmové scénáře patří k nejznámějším v české kinematografii ⯀ Je oceňovaným spisovatelem knih pro děti i dospělé ⯀ Jeho díla se vyznačují hlubokým pochopením lidských charakterů a nenásilným humorem ⯀ Své příběhy prolíná vtipem a důrazem na mezilidské vztahy ⯀ Získal obrovskou popularitu v České republice i v zahraničí ⯀ Jeho díla obohatila českou kulturu o nadčasové příběhy ⯀ Jeho přínos spočívá v trvalé stopě, kterou jeho díla zanechávají v české společnosti

Více informací

 

Tvorba (příklady) ✒️

Obecná škola ⯀ Vratné lahve ⯀ Tři veteráni

 

Současníci 👥

Jiří Suchý (Kytice), Pavel Kohout (August August, Obyčejný den), Ivan Klíma (Lovec snů), Bohumil Hrabal (Ostře sledované vlaky)

 

📖 Obecná škola (rozbor)


Základní charakteristika 📌

Obecná škola je literárně-dramatické dílo, jež náleží do žánru komedie a je napsáno v próze

 

Téma a motiv 💡

Hlavní téma knihy Obecná škola je nostalgické vzpomínání na školní léta, které je propojeno s obecnějším tématem dospívání a formování osobnosti, přičemž hlavní myšlenka textu se zaměřuje na zobrazení lidských vztahů, důležitost přátelství a vliv prostředí na charakter jednotlivce, přičemž motivy spíše než jedné hlavní linie motivů, je přítomnost mnoha malých motivů jako například vztah učitel-žák, vztah mezi vrstevníky, význam autority, důležitost rodiny a vliv prostředí na rozvoj osobnosti, a námětem je retrospektivní vyprávění o školních letech a vztazích mezi žáky a učiteli

 

Zařazení díla 🕑

Patří do české prózy a je součástí tvorby autora, jehož dílo je charakteristické pro pozdní modernu a současnou českou literaturu

 

Časoprostor 🕰️

Kniha Obecná škola se odehrává v malém městečku v Československu a čas děje je zasazen do období mezi světovými válkami

 

Kompozice 📝

Kompozice knihy Obecná škola je retrospektivní a chronologická, s častým používáním flashbacků a tematických okruhů, kniha je rozčleněna do kapitol, které se zaměřují na jednotlivé události a situace z autorovy školní docházky

 

Charakteristika díla 📜

Obecná škola je literárně-dramatické dílo, jež náleží do žánru komedie a je napsáno v próze

 

Vypravěč 🧙🏻‍♂️

Vypravěčem knihy Obecná škola je vševědoucí vypravěč, který vypráví v ich-formě, a jeho vyprávění je subjektivní, založené na autorových vzpomínkách a emocích

 

Hlavní postavy 🕵️‍♂️

Kniha Obecná škola obsahuje množství postav, mezi nejdůležitější patří autor sám, v jehož očích se děj odehrává a jehož osobní vzpomínky a prožitky tvoří základ celého vyprávění, dále pak jeho rodiče, kteří mu poskytli stabilní zázemí a ovlivnili jeho osobnost, jeho sourozenci, s nimiž sdílel dětství a prožíval společné zážitky, učitelé, kteří ztělesňovali autoritu a ovlivňovali jeho vzdělávání, a v neposlední řadě jeho spolužáci, kteří mu dali možnost poznat přátelství i soupeření a vytvářeli s ním vztahy plné radosti i zklamání, někteří z nich mu byli blízcí a stali se jeho přáteli, jiní zase ztělesňovali odlišnosti a výzvy, s nimiž se musel vyrovnat, společně s nimi se autor zapojil do mnoha her, a vlastní příběhy, prožitky a vzpomínky, jež vytvořily základ knihy Obecná škola.

 

Jazyk a styl ✍️

Kniha je napsána nenásilným, hovorovým jazykem s bohatým využitím přímé řeči, která věrně zachycuje specifický dialekt a mluvu venkovského prostředí; autor hojně používá ironii, humor, nadsázku a sarkasmus, s cílem realisticky zobrazit dětské vnímání světa a současně poukázat na absurdní situace i lidské vlastnosti, prolínají se zde příběhy vtipné i dojemné, a využívá také řadu metafor a dalších literárních prostředků k obohacení vyprávění a zvýraznění pocitů a emocí.

 

Stručný obsah 🏷

Kniha sleduje retrospektivní vyprávění vypravěče o jeho zážitcích z obecné školy, které zahrnují vztahy s učiteli, spolužáky, a jeho vlastní vývoj a formování osobnosti v náročném, ale zároveň humorném a poučném prostředí venkovské školy.

 

Podrobný obsah díla 🗒

Kniha je vyprávěním vzpomínek vypravěče na jeho školní léta na venkovské škole, která se zabývá vztahem s přísnou paní učitelkou, která svým jednáním a metodami výrazně ovlivňovala životy dětí, s nezapomenutelným řidičem autobusu, který plní roli mentora, a s kamarády, jejichž individuální vlastnosti a povahy se odrážejí v zábavných i dojemných situacích a konfliktech v dětském kolektivu, podrobně popisuje různé školní aktivity, jako jsou výlety do přírody, školní besídky, a zážitky z individuálních setkání s učiteli a vrstevníky, přičemž se zároveň zaměřuje na rozvoj charakteru hlavního hrdiny, jeho učení se o životě, přátelství, a hledání vlastního místa v kolektivu, vyprávění se soustředí na události z běžného školního života, ale i na hlubší témata spojená s dětstvím, zkušenostmi a vztahy, které formují osobnost; prolíná se zde humor s nostalgií, veselí s dojemnými momenty, a celkový příběh je protkán nostalgií a melancholií za bezstarostným dětstvím a zároveň kritikou školního systému a jeho nedostatků, přičemž se nezapomíná na důležité momenty z lidského života, jako je například smrt, bolest, ztráta a smíření se s ní, popisuje autor dále jak se mění vztahy mezi dětmi a jak se jejich vnímání světa vyvíjí v průběhu let, včetně momentů klidu, štěstí a bezstarostného dětství, popisuje situace z výletů, her i společenského života dětí, a v neposlední řadě v knize dochází i k momentům poznávání samých sebe, osobního rozvoje a hledání vlastního místa ve světě, přičemž se neustále odkazuje na specifické detaily a prožívání hrdiny a atmosféru venkovského života, projevují se zde momenty humoru a napětí, a zároveň i citlivé popisy a vnímání lidského života a okolí, celá kniha je tak komplexním obrazem dětství a formativních let hlavní postavy.

 

⇩ Tento rozbor díla slouží pouze pro inspiraci, k maturitě používejte pouze ověřené zdroje jako stránky níže ⇩ 

Rozbory Studijni-svet.cz   Materiály Rozbor-dila.cz

Dalšími kvalitními weby jsou například Milujemecestinu.cz či Zapnimozek.cz.