Máj – rozbor knihy (2)

 

   Kniha: Máj

   Spisovatel(ka): Karel Hynek Mácha

   Přidal(a): Ronniee

 

  • vnik díla: polovina 19. století
  • literární druh (poezie, próza, drama): lyricko-epická poezie (lyrika převažuje)
  • literární žánr: básnická povídka, poéma
  • směr: romantismus – znaky v díle: stesk po dětství (chápáno jako ideál = nejšťastnější doba života, stesk po něčem nepojmenovatelném, jedná perspektiva – smrt, život je předem dán osudem, téma ztracené lásky

 

  • další autoři: Hugo, Puškin
  • biografické prvky: autor se na konci povídky lituje, splývá s Vilémem, loučí se s místem se svým dětstvím, vstup do manželství

 

  • složení díla (kapitoly, hlavy, díly): 4 zpěvy + 2 intermezza
  • kompozice (chronologická, retrospektivní): retrospektivní (vzpomínky) i chronologická
  • forma (ich, er): er- forma, na konci ich- forma – promlouvá Mácha

 

  • kdy a kde se dílo odehrává: na jaře ve Středních Čechách
  • námět: využití lidové slovesnosti (stará převyprávěná pověst), vysoká úroveň textu, nadčasové problémy, obrat k subjektivitě = tragické životní pocity, milostné deziluze, ztráty ideálů, nicota, smrt, nešťastná láska, kontrast, souznění s přírodou

 

  • anotace díla:
  1. Prvomájová noční krajina, Jarmila čeká na Viléma, utopí se
  2. Vilém je ve vězení – jeho příběh + filosofická linie – zamýšlí se nad smrtí, koncem lidského života
  3. o půlnoci kněží připravují Vilém na popravu, popis noční krajiny
  4. ztotožnění s přírodou, V. vedou na popraviště, loučí se s přírodou, poprava
  5. noc – příroda se loučí se svým pánem
  6. o 7 let později tam sedí Mácha, přemýšlí nad budoucností, závěr oslovení

„Hynku, Viléme, Jarmilo!“

  • vztah autora k ději (zasahování, hodnocení postav): autor často zasahuje do děje, ztotožnění s Vilémem
  • popis prostředí: popis noční přírody, loučí se s Vilémem

 

  • jazykové prostředky: metaforika, kakofonie – „řetězů řinčí hřmot“, kontrasty, neologismy – truchlenec, oxymóron, obrácený slovosled, psáno ve verších, minimalizace děje, rým AB AB, v intermezzu přímá řeč, promlouvá příroda

 

  • vzor Byron – Vězeň Chillonský


Podobné rozbory děl: