👤Miloš Macourek
Život ❤️
Byl autorem rozsáhlého díla pro děti a mládež ⯀ Jeho tvorba je charakteristická humorem a laskavostí ⯀ Napsal nespočet pohádek a dramatických her ⯀ Jeho díla se stala součástí kulturního dědictví několika generací ⯀ Jeho knihy jsou dodnes čteny a jeho hry uváděny v divadlech ⯀ Věnoval se i tvorbě pro dospělé, psaní prózy i dramat ⯀ Jeho díla byla zfilmována a adaptována pro různé divadelní scény ⯀
Tvorba (příklady) ✒️
Mach a Šebestová ⯀ Živočichopis ⯀ Pohádky a povídačky pro kluky a holky
Současníci 👥
Josef Škvorecký (Zbabělci), Bohumil Hrabal (Ostře sledované vlaky), Ivan Klíma (Jméno), Ludvík Kundera (Žert)
📖 Mach a Šebestová (rozbor)
Základní charakteristika 📌
Jedná se o prozaické literární dílo, konkrétně o knihu pro děti a mládež napsanou v realistické výrazové formě
Téma a motiv 💡
Hlavním tématem knihy Mach a Šebestová je přátelství mezi dvěma velmi odlišnými dívkami, které se díky kouzelnému přístroji stávají součástí mimořádných událostí a dobrodružství, a hlavní myšlenka knihy zdůrazňuje důležitost tolerance, porozumění a spolupráce, přičemž motivy dobrodružství, fantazie, magie a mezilidských vztahů propojují jednotlivé dějové linie, a námětem je pak spletitý sled událostí, které se odehrávají díky kouzelnému přístroji a jeho vlivu na životy hlavních postav
Zařazení díla 🕑
Patří do oblasti české literatury pro děti a mládež, a spadá do období po druhé světové válce, v rámci kterého se řadí do realistického směru
Časoprostor 🕰️
Příběh se odehrává v současném prostředí neznámého českého města a čas děje knihy je jeden školní rok, v průběhu kterého se odehrávají jednotlivé příběhy v Mach a Šebestová
Kompozice 📝
Kniha je komponována formou epizodických příběhů, které jsou chronologicky řazeny a tvoří ucelený celek, s formálním členěním do jednotlivých kapitol, které se dále člení na kratší oddíly, a každá kapitola představuje jedno samostatné dobrodružství
Charakteristika díla 📜
Jedná se o prozaické literární dílo, konkrétně o knihu pro děti a mládež napsanou v realistické výrazové formě
Vypravěč 🧙🏻♂️
Vypravěčem je vševědoucí vypravěč, který vypráví v er-formě a čtenáři poskytuje komplexní pohled na děj a myšlenky všech postav
Hlavní postavy 🕵️♂️
Hlavní postavy jsou dvě dívky – Machová, která je ztvárněna jako aktivní, zvědavá a místy drzá, a Šebestová, která je naopak plachá, citlivá a bojácná, a tyto protikladné povahy se doplňují a vytvářejí napínavé situace; dále se v příběhu objevuje paní učitelka, která se snaží dětem pomoci a vést je, a paní učitelka je v příběhu zobrazena jako laskavá a trpělivá osoba; kromě nich se v příběhu objevuje i mnoho dalších postav, jako jsou například kamarádi, sousedé a různé fantastické bytosti, které ovlivňují děj a charakterizují svět, ve kterém se děvčata ocitají
Jazyk a styl ✍️
Kniha je psána prostým, srozumitelným jazykem, blízkým dětskému vnímání, s hojným využitím přímé řeči, která oživuje dialogy mezi postavami a dějem, autor používá jednoduché věty a popisné pasáže pro vykreslení prostředí, s občasným použitím humoru a nadsázky, bez složitějších tropů a literárních figur, ale s důrazem na jednoduchost a srozumitelnost, aby příběh byl přístupný mladým čtenářům.
Stručný obsah 🏷
Příběh vypráví o dvou dětech, Machovi a Šebestové, kteří díky kouzelnému přístroji profesora Vševěda mohou cestovat časem a prožívat dobrodružství v různých historických obdobích a setkávat se s legendárními postavami, přičemž se učí o historii a rozvíjejí své přátelství.
Podrobný obsah díla 🗒
Mach a Šebestová, dvě děti z rozdílných prostředí, získají od profesora Vševěda kouzelný přístroj, který jim umožňuje cestovat časem; svůj první výlet uskuteční do pravěku, kde se setkávají s mamuty a jeskynními lidmi, a prožijí napínavá dobrodružství, poté se přesunou do starověkého Egypta a objeví tajemství pyramid a setkají se s faraonem, jejich cesty je zavedou i do středověku, kde se ocitnou uprostřed rytířských turnajů a setkají se s rytíři a králem Artušem, dále cestují do dob pirátů, kde prožijí dobrodružství na moři a setkají se s pirátským kapitánem, v dalších dobrodružstvích navštíví dobu dinosaurů a prožijí úžasná dobrodružství v prehistorickém světě, jejich cesta po historii dále pokračuje do dob objevitelů, kde se setkají s Kryštofem Kolumbem, při svých cestách časoprostorem se děti učí o historii, různých kulturách a civilizačních vývojových stupních, každé období je pro ně nezapomenutelným zážitkem, získají cenné zkušenosti a uvědomí si sílu přátelství, Mach a Šebestová se ve svých cestách časem učí nejen o historii, ale i o vzájemném porozumění, tolerance a spolupráci, jejich dobrodružství jsou plná humoru, napětí a nečekaných zvratů, kniha nenásilně vzdělává děti o historii a rozvíjí jejich představivost a fantazii, díky svým cestám časem si děti uvědomují důležitost poznání a respektu k minulosti a odlišným kulturám, Mach a Šebestová se nakonec vracejí do současnosti obohaceni o jedinečné zážitky a zkušenosti, jejich přátelství se prohloubí a vzájemně si pomáhají překonávat překážky a řešit problémy, ačkoliv jsou z rozdílných prostředí a mají odlišné povahy, kniha klade důraz na přátelství, vzájemnou pomoc a toleranci, učitelům a rodičům slouží jako skvělý nástroj k rozvíjení dětské představivosti a touhy po poznávání a učení se o historii zábavnou a poutavou formou.
⇩ Tento rozbor díla slouží pouze pro inspiraci, k maturitě používejte pouze ověřené zdroje jako stránky níže ⇩
Rozbory Studijni-svet.cz Materiály Rozbor-dila.cz
Dalšími kvalitními weby jsou například Milujemecestinu.cz či Zapnimozek.cz.