👤Heller Joseph
Život ❤️
Byl americký spisovatel ⯀ Jeho nejznámější dílo, satirický román „Hlava XXII“, se stalo literární klasikou ⯀ Jeho dílo se vyznačuje černým humorem a absurdní satirou ⯀ Kritizoval byrokracii, válku a lidskou přirozenost ⯀ „Hlava XXII“ brilantně zachycuje zkušenosti amerických letců za 2. světové války ⯀ Výraz „Catch-22“ se stal synonymem pro bezvýchodnou situaci ⯀ Jeho další romány, ačkoliv méně známé, rozvíjely podobná témata a styl. ⯀
Tvorba (příklady) ✒️
Hlava XXII ⯀ Zavíráme ⯀ Něco se stalo
Současníci 👥
Kurt Vonnegut (Jatka č. 5), Norman Mailer (Nahý a mrtvý), J. D. Salinger (Lovec v žitě)
📖 Hlava XXII (rozbor)
Základní charakteristika 📌
Hlava XXII je románem, patří do žánru satirické antiválečné prózy a je psána epickou výrazovou formou.
Téma a motiv 💡
Tématem Hlavy XXII je absurdita a marnost války, hlavní myšlenka se zaměřuje na kritiku vojenské byrokracie, motivy zahrnují smrt, šílenství, cynismus, deziluzi a absurditu válečných pravidel, námětem je osud letců v americké armádě během druhé světové války, kteří se snaží přežít absurdní a nelogické podmínky a zároveň se vyrovnat s nelidskostí války a ztrátou iluzí o hrdinství a vítězství, která jim byla vtloukána předtím než nastoupili na bojiště a nevěděli co je čeká a jaké zkušenosti a utrpení zažijí.
Zařazení díla 🕑
Patří do literárního směru postmodernismu, charakteristického pro literaturu po druhé světové válce.
Časoprostor 🕰️
Časoprostor Hlavy XXII je specificky definován jako prostředí letecké základny na italském ostrově Pianosa během druhé světové války, kde je zobrazována každodennost života letců v dramatickém válečném konfliktu.
Kompozice 📝
Kompozice Hlavy XXII je nelineární, využívá techniky proudu vědomí a retrospektiv, formální členění je nekonvenční, s kapitolami, které nejsou vždy chronologicky uspořádány a střídají se scény z bojiště s reminiscencemi z minulosti a vnitřními monology postav, čímž je zprostředkována zmatečnost a chaos války a zároveň lidské osudy a myšlenky vojáků.
Charakteristika díla 📜
Hlava XXII je románem, patří do žánru satirické antiválečné prózy a je psána epickou výrazovou formou.
Vypravěč 🧙🏻♂️
Vypravěčem Hlavy XXII je vševědoucí vypravěč, který kombinuje er-formu s intradiegetickým vyprávěním, což umožňuje proniknout do myšlenek a pocitů jednotlivých postav a zároveň zachovat nadhled a ironický odstup.
Hlavní postavy 🕵️♂️
Postavy v Hlavě XXII zahrnují kapitána Johna Yossariana, který se snaží uniknout z války díky formálním, ale nelogickým pravidlům; poručíka Natelyho, romantického idealistu, jehož vztah s prostitutkou je zničena válkou; majora de Coverleyho, podivínského a cynického důstojníka, který reprezentuje absurditu vojenské byrokracie; generála Dreedlea, symbol bezohledné ambiciózní moci a nezodpovědného přístupu k životům vojáků; a dalšího množství vojáků s různými osobnostmi a morálními dilematy, kteří odhalují lidskost války v brutalitě a krutosti a snaží se vypořádat s jejím destruktivním vlivem na jejich psychiku a celkový život.
Jazyk a styl ✍️
Kniha je psána hovorovým a expresivním jazykem s častým užíváním vulgarismů, ironie, sarkasmu a černého humoru, prolíná se přímá řeč a monology postav, které jsou charakterizovány výstředními a cynickými projevy, autor hojně využívá metafor, personifikací a paradoxů, které zdůrazňují absurditu války a lidské povahy.
Stručný obsah 🏷
Hlava XXII vypráví absurdní a groteskní příběh o skupině amerických letců v Itálii během druhé světové války, kteří se potýkají s nesmyslnými rozkazy, byrokratickými šikanami a neustálým nebezpečím, přičemž se snaží přežít válku a vrátit se domů, ale absurdní situace a smrtící paradoxní nařízení jim v tom brání.
Podrobný obsah díla 🗒
V románu sledujeme zejména osudy kapitána Johna Yossariana, který se snaží uniknout z neustálých bombardovacích misí, ale čím více se snaží opustit službu, tím více se dostává do absurdních a nebezpečných situací, v důsledku nelogických a často se měnících rozkazů, zažívá stále větší nebezpečí, setkává se s nekompetentními a cynickými důstojníky, kteří se více zajímají o kariéru a statistiky než o životy svých podřízených, Yossarian se sblíží s různými postavami, které odrážejí absurdity válečného prostředí, jako například s manipulativním a arogantním majorom Major Major Major, zmateným a hloupým plukovníkem Cathcartem a cynickým a sobeckým Milo Minderbinderem, který vede soukromý obchodní podnikání během války a profituje z utrpení vojáků, Yossarianova snaha o návrat domů je stále ztěžována absurdními pravidly a rozkazy, narůstající nesmyslnost a smrtící riziko ho postupně demoralizují, a nakonec se mu podaří uniknout z války nekonvenčním způsobem a dosáhne světového míru netradičně, a to i přes všechny absurdity a nelogické situace, s nimiž se setkal, ačkoli jeho únik není pro všechny pozitivní a přináší i nové problémy, osud ostatních pilotů se odvíjí paralelně s Yossarianem, ukazuje se tragikomická absurdnost války, která vede ke ztrátě smyslu života a lidské zbytečnosti, v celém románu se prolíná téma smrti, lidské povahy, absurdity války a boj o přežití v chaosu a nelogičnosti a s neschopností úniku před absurdností reality, která neustále ohrožuje životy vojáků, a celkový smysl a cíl války je postupně zpochybňován a rozkládán absurdními zkušenostmi a okolnostmi.
⇩ Tento rozbor díla slouží pouze pro inspiraci, k maturitě používejte pouze ověřené zdroje jako stránky níže ⇩
Rozbory Studijni-svet.cz Materiály Rozbor-dila.cz
Dalšími kvalitními weby jsou například Milujemecestinu.cz či Zapnimozek.cz.