👤Biografické shrnutí
Bertolt Brecht byl německý dramatik, básník a režisér, jedna z nejvýznamnějších osobností světové literatury 20. století
📝Život
Narodil se v Augsburgu a jeho raný život byl poznamenán buržoazním prostředím, které později kritizoval ve své tvorbě. Studoval medicínu, ale brzy se věnoval literatuře a divadlu. Během první světové války byl zdravotníkem, což ho hluboce ovlivnilo a utvrdilo v jeho pacifistických názorech. Po válce se stal aktivním členem levicového hnutí a jeho dramatická tvorba se stala platformou pro kritické myšlenky o kapitalismu, válce a společenské nespravedlnosti. V Německu čelil rostoucímu tlaku nacistického režimu, který označil jeho díla za „degenerovaná“ a v roce byl nucen uprchnout do exilu. Žil v Dánsku, Švédsku, Finsku a nakonec v USA. V exilu dále tvořil a rozvíjel své revoluční dramatické teorie, hledal nové formy divadelní inscenace a spolupracoval s mnoha umělci, včetně hudebníků a skladatelů. Jeho exil byl těžký, ale zároveň plodný. V roce se Brecht vrátil do Německa, kde se stal významnou osobností v oblasti divadla a literatury. Založil svůj vlastní divadelní soubor, kde realizoval své inovativní režijní metody a experimenty s hereckým projevem a scénickým prostředím. Brecht se zasazoval o tzv. epické divadlo, které se vyznačovalo snahou o narušení iluze a oslovování diváka racionálně, nikoli emocionálně. Vytvořil nový herecký styl, tzv. „verfremdungseffekt“ (efekt zcizení), jehož cílem bylo kritické zamyšlení diváka nad sledovaným dějem. Brechtovo dílo je plné alegorií, sociální kritiky, a výzev k zamyšlení nad politickými a společenskými problémy. Byl silně ovlivněn marxismem a jeho díla odrážely jeho levicové přesvědčení. Jeho hry často zkoumají témata jako je třídní boj, lidská zodpovědnost a síla ideologií. I přes svůj exil a politický boj zůstala Brechtova tvorba nedílnou součástí světové dramatické literatury, a to nejen pro svou myšlenkovou hloubku, ale i pro inovativní dramaturgickou a režijní koncepci, která ovlivnila i moderní divadlo.
✍️Charakteristika a styl tvorby
Brechtova tvorba se vyznačuje epickým stylem, který se snaží o maximální objektivitu a distanci k vyprávěnému. Zcela odmítá iluzionistické divadlo s prožitkovým přístupem k divákovi. Jeho hry jsou často alegorické a plné symbolických významů. Charakteristický je pro něj tzv. „efekt zcizení“ (Verfremdungseffekt), jehož cílem je vytrhnout diváka z emocionálního ponoření do děje a donutit ho k kritické reflexi. Jazyk Brechtových děl je často jednoduchý a přímočarý, bez ozdobných metafor, ale s obsahovou hloubkou. Jeho styl je prostupný dialektickou metodou a analytickým rozborem problémových oblastí moderní společnosti. Brecht nepoužívá klasické dramatické techniky, jako je suspense a katarsé, ale zaměřuje se na intelektuální oslovení diváka, s cílem vyvolat u něj kritické myšlení. Jeho díla jsou často protkána písněmi, které slouží k komentáři děje a k podpoře efektu zcizení.
📖 Příklady děl
Život Galileův, Matka Kuráž a její děti, Žebrácká opera
🕰️ Zařazení
Expresionismus ⯀ Epické divadlo ⯀ Marxistické drama ⯀
👥Současníci
Franz Kafka (Proměna), Thomas Mann (Čarovný vrch), Rainer Maria Rilke (Elegie Duineské), Hermann Hesse (Siddhartha), Hugo Ball (Flight), Alfred Döblin (Berlin Alexanderplatz)