Aprílová škola – rozbor díla (Jiří Žáček)

👤Jiří Žáček


Život ❤️

Patřil k nejvýznamnějším českým básníkům a autorům dětské literatury ⯀ Jeho tvorba se vyznačovala lehkostí, humorem a vtipnými slovními hříčkami ⯀ Zachycoval hlubší životní témata ⯀ Jeho vliv na českou dětskou literaturu je nesporný ⯀ Jeho díla jsou dodnes čtena několika generacemi ⯀ Obohatil českou poezii o specifický, originální a lehce přístupný styl ⯀ Je autorem mnoha básnických sbírek a knih pro děti. ⯀

Více informací

 

Tvorba (příklady) ✒️

Aprílová škola ⯀ Dobře utajené housle ⯀ Mezi řádky

 

Současníci 👥

Zdeněk Svěrák (Vesničko má středisková), Ivan Klíma (Jméno), Bohumil Hrabal (Ostře sledované vlaky)

 

📖 Aprílová škola (rozbor)


Základní charakteristika 📌

Aprílová škola je literárně umělecké dílo, patřící do žánru poezie a je psáno ve veršované formě.

 

Téma a motiv 💡

Tématem knihy je školní prostředí v jarním období, s důrazem na zábavné a poučné zážitky dětí, přičemž hlavní myšlenkou je oslava jara, radosti ze hry a učení s lehkostí a s důrazem na důležitost přátelství a vzájemné pomoci, motivy knihy zahrnují jarní přírodu, hry a radost z učení, námětem knihy jsou zážitky dětí ve škole na jaře.

 

Zařazení díla 🕑

Patří do moderní české literatury, konkrétně do období po roce a je součástí dětské literatury.

 

Časoprostor 🕰️

Děj knihy se odehrává ve školní budově a na školním dvoře na jaře, v době, kdy příroda kvete a probouzí se k životu v Aprílové škole.

 

Kompozice 📝

Kompozice knihy je lyricko-epická, s volným veršem, formálně je uspořádána do kratších básní, spojených tematickým a dějovým propojením, s prolínáním líčení a vyprávění a s postupným vývojem děje v rámci lyrické roviny a s použitím různých básnických prostředků pro posílení lyričnosti.

 

Charakteristika díla 📜

Aprílová škola je literárně umělecké dílo, patřící do žánru poezie a je psáno ve veršované formě.

 

Vypravěč 🧙🏻‍♂️

Vypravěčem je vševědoucí vypravěč, který vypráví příběh ve třetí osobě, čímž se dostává do role pozorovatele dění a sleduje dětské prožitky a vztahy v Aprílové škole.

 

Hlavní postavy 🕵️‍♂️

Hlavními postavami knihy jsou děti, které navštěvují školu, a to jak chlapci, tak i děvčata, vyznačující se různými povahovými rysy a individuálními vlastnostmi, dále paní učitelka, která má k dětem laskavý a vlídný přístup, a podporuje je v jejich učení i hře, a další dospělí, kteří se na dění ve škole podílejí, například školník nebo rodiče dětí, a jsou tak součástí celkového koloritu školní atmosféry v Aprílové škole.

 

Jazyk a styl ✍️

Kniha je psána prostým, srozumitelným a dětem přístupným jazykem, využívá častou přímou řeč, jednoduché věty a bohatě využívá zvukomalebných slov, metafor a personifikací, které dětem pomáhají lépe si představit děj a jednotlivé postavy, a to vše s cílem co nejlépe přiblížit dětem svět školy a učení.

 

Stručný obsah 🏷

Aprílová škola vypráví příběh o tom, jak se žáci první třídy, vedeni paní učitelkou, učí písmenka, čísla a základní znalosti, přičemž se potýkají s různými situacemi a dobrodružstvími, a zároveň se učí vzájemné spolupráci a přátelství.

 

Podrobný obsah díla 🗒

Kniha detailně popisuje začátek školního roku v první třídě, kde se děti seznamují s novým prostředím, paní učitelkou a svými spolužáky, a postupně se učí číst, psát a počítat; příběh je plný vtipných situací a drobných nehod, jako je například rozlití lepidla, ztráta tužky, nebo roztržení sešitu, které ilustrují každodenní život a potíže malých dětí ve škole; prolíná se zde poutavé vyprávění o prvních školních zkušenostech, od seznamování se s písmenky a číslicemi přes kreslení, zpívání a hry, až po první písemné práce a testy, a to vše doprovází přátelská atmosféra ve třídě, vzájemná pomoc a důraz na soudržnost mezi dětmi; autor vtipně zobrazuje dětské myšlenky a pocity, jejich radost z objevování nových věcí, občasnou frustraci z neúspěchu a zároveň ukazuje, že učení může být zábavné a obohacující; jednotlivé kapitolky popisují jak se děti učí rozlišovat písmena, seznamují se s prvními číslicemi, učí se kreslit a pracovat s papírem, a jsou prokládány příběhy z jejich každodenního života, jako je například cesta do školy, hry na hřišti, nebo návštěva zoologické zahrady; kniha ukazuje, jak se děti postupně stávají samostatnějšími a zodpovědnějšími, jak se učí spolupracovat a řešit problémy společně, a jak si budují vztahy s učitelkou a svými vrstevníky; prostřednictvím vtipných situací a laskavého vyprávění autorka přibližuje dětem svět školy a učení a pomáhá jim tak překonat případné obavy a nejistoty spojené s nástupem do školy, a v závěru knihy se děti radují z úspěšně zvládnutého prvního pololetí a těší se na další dobrodružství ve škole, a kniha tak nenásilnou formou ukazuje, že škola je místem, kde se děti učí, ale zároveň se také baví a rozvíjejí se jako osobnosti.

 

⇩ Tento rozbor díla slouží pouze pro inspiraci, k maturitě používejte pouze ověřené zdroje jako stránky níže ⇩ 

Rozbory Studijni-svet.cz   Materiály Rozbor-dila.cz

Dalšími kvalitními weby jsou například Milujemecestinu.cz či Zapnimozek.cz.