Ostrov v Ptačí ulici – rozbor díla (Uri Orlev)

👤Uri Orlev


Život ❤️

Jeho díla se zaměřují na dětskou perspektivu v kontextu holocaustu a izraelské historie ⯀ Orlev psal realisticky a emotivně o traumatech, ztrátě a hledání identity ⯀ Jeho knihy se staly součástí výuky o holocaustu ⯀ Spisovatel zdůrazňoval sílu lidského ducha a schopnost přežít ⯀ Orlevova díla získala mezinárodní uznání u kritiků i čtenářů ⯀ Jeho knihy jsou charakteristické citlivým a poutavým vyprávěním ⯀ Orlev přispěl k pochopení dětských prožitků v těžkých životních podmínkách ⯀

Více informací

 

Tvorba (příklady) ✒️

Ostrov v Ptačí ulici ⯀ Běž, chlapče, běž ⯀ Lidice

 

Současníci 👥

Amos Oz (Příběh lásky a tmy), Aharon Appelfeld (Badenheim 1939), David Grossman (To se nestalo), Yehuda Amichai (Poesie)

 

📖 Ostrov v Ptačí ulici (rozbor)


Základní charakteristika 📌

Jedná se o prozaické literární dílo, konkrétně o román napsaný v epické výrazové formě.

 

Téma a motiv 💡

Tématem knihy Ostrov v Ptačí ulici je osud židovského chlapce v ghettu, hlavní myšlenkou je přežití a zachování lidskosti v nelidských podmínkách, motivy zahrnují rodinu, přátelství, naději, strach, smrt a ztrátu, námětem je pak život v ghettu a boj o přežití.

 

Zařazení díla 🕑

Patří k realistickému literárnímu směru, typickému pro tvorbu autora.

 

Časoprostor 🕰️

Časoprostor knihy Ostrov v Ptačí ulici je omezen na prostředí Varšavského ghetta a časové období během druhé světové války.

 

Kompozice 📝

Kompozice knihy je chronologická, děj sleduje lineární postup od začátku války až do osvobození, formální členění je do kapitol, které sledují logický vývoj příběhu a vnitřních prožitků hlavního hrdiny.

 

Charakteristika díla 📜

Jedná se o prozaické literární dílo, konkrétně o román napsaný v epické výrazové formě.

 

Vypravěč 🧙🏻‍♂️

Vypravěčem je vševědoucí vypravěč, vypráví ve třetí osobě, sleduje dění z perspektivy hlavního hrdiny, ale zároveň nabízí i širší kontext událostí a myšlenek.

 

Hlavní postavy 🕵️‍♂️

Hlavní postavou je chlapec, jehož jméno není explicitně uvedeno, ale je zobrazen jako statečný, inteligentní, vynalézavý, a zároveň zranitelný a citlivý chlapec, procházející těžkými životními zkouškami, jehož postoj je plný naděje a víry v lepší budoucnost, v ghettu se setkává s různými lidmi, například s laskavou babičkou, která mu pomáhá v těžkých chvílích a poskytuje mu potřebnou ochranu a lásku, s otcem, který se snaží ochránit rodinu, i když je sám ohrožen, s matkou, která statečně čelí obtížným situacím a udržuje rodinu pohromadě, a s různými lidmi z ghetta, kteří se různými způsoby snaží přežít a pomáhají si navzájem, mezi důležité postavy patří i jeho kamarád, se kterým sdílí obtížné i radostné chvíle, a který mu poskytuje cenné přátelství a podporu, ale i další postavy z ghetta, kteří procházejí podobnými obtížemi, některé postavy ztvárňují oběti režimu, jiní kolaboranty, a všechny postavy jsou zobrazeny s různými charakterovými vlastnostmi a pohnutkami, jejich chování a jednání je ovlivněno válečnou situací a podmínkami v ghettu.

 

Jazyk a styl ✍️

Kniha je psána jednoduchým a srozumitelným jazykem, typickým pro dětskou literaturu, s častým užitím přímé řeči, která zprostředkovává autentický prožitek hlavního hrdiny, a s občasným využitím metafor a personifikací, které pomáhají čtenáři vnímat děj a emoce, a to zejména v popisných pasážích, a také pomocí jednoduchých, ale výstižných vět, které zdůrazňují dětské vnímání světa.

 

Stručný obsah 🏷

Příběh vypráví o osmiletém chlapci jménem Alex, který se během druhé světové války skrývá v podkroví prázdného domu v Varšavě a přežívá díky laskavosti staré ženy, která mu tajně nosí jídlo, a své vynalézavosti a odvaze, přičemž se postupně vyrovnává s hrůzami války a ztrátou rodiny.

 

Podrobný obsah díla 🗒

Osamělý Alex, židovský chlapec, se po útěku z varšavského ghetta schovává v podkroví prázdného domu v Ptačí ulici, kde se ukrývá před nacisty, a jeho osamocený boj o přežití se prolíná s jeho vzpomínkami na rodinu a předválečný život, během kterého se musí vypořádat s hladem, chladem a strachem, přičemž se spoléhá pouze na svůj rozum a pomoc laskavé paní, která mu tajně nosí jídlo a stará se o něj zpovzdálí, a jeho neúnavná snaha přežít se stává silným motivem celého příběhu, kde se čtenář setkává s Alexovými úvahami o světě kolem něj, jeho pocity osamělosti a touhy po rodině, a také jeho vzpomínkami na minulost, kdy si vzpomíná na svůj bezstarostný život s rodiči a sourozenci před vypuknutím války, a jak se jeho svět postupně měnil v temný a děsivý prostor ghetta a války, v němž se potýká s bolestnou zkušeností ztráty a smrti a s čím se musí vypořádat, což ilustruje jeho vnímavost a zralost přes svůj nízký věk a zkušenosti, které ho naučily přežívat, a kde se tak utváří jeho silná vůle a neutuchající naděje, že válka jednou skončí a on se znovu shledá se svou rodinou, a celý příběh se tak vyznačuje silným emocionálním nábojem, který čtenáře hluboce zasáhne a donutí ho přemýšlet o otázkách války, lidskosti a lidské odolnosti, a tak se Alex stává symbolem dětské nevinnosti a síly vůle v konfrontaci s hrůzami války.

 

⇩ Tento rozbor díla slouží pouze pro inspiraci, k maturitě používejte pouze ověřené zdroje jako stránky níže ⇩ 

Rozbory Studijni-svet.cz   Materiály Rozbor-dila.cz

Dalšími kvalitními weby jsou například Milujemecestinu.cz či Zapnimozek.cz.